I Simply Never Get Lost in the Story
Camille Blatrix, Jason Dodge, Karl Larsson, Mélanie Matranga, Emilie Pitoiset

26 Avril - 13 Mai 2018

Courtesy the artists and furiosa, Monte-Carlo, photo © DR.
This exhibition has been supported by Direction des Affaires Culturelles,
Gouvernement Princier, Principauté de Monaco. 






À travers ce titre [1] dont l’ambiguïté relève d’une double affirmation, se dessine l’introduction d’une potentielle conscience continue du lecteur, son abandon relatif à la narration, mais aussi et surtout sa singulière possibilité de construire une propre vraisemblance sur celle qui lui paraît offerte. Aviez-vous envie de suivre cette main ?[2] Quel désir évoque t-elle pour vous ? Que se passe t-il lors de la lecture d’un roman ? Est-ce toujours le miroir qui revient ? Quel scripte virtuel se joue de vous ? Croyez-vous à une théorie hédoniste de l’écriture ? Selon Roland Barthes, la véritable dimension d’intercommunication de l’écriture serait érotique. On ne pourrait pas croire que le plaisir soit dans la lecture, si on ne croyait pas au fond que le lecteur est quelqu’un qui fait aussi le texte[3] Le voyeur que vous êtes - et même que vous observez à présent à travers cette seconde main (tel un vague déjà vu apparaissant à plusieurs opus)- se perd-il encore dans l’histoire ?[4] Est-ce le fait de savoir ce hibou détenant des améthystes, grenats et autres rubis qui transformera votre regard sur sa taxidermie ? [5] Aviez-vous remarqué que dans sa traduction anglaise le verbe transitif “move“ pouvait à la fois définir un état émotionnel certain, tout comme le fantasme d’une absolue mobilité ? N’est-ce pas là, l’attrait principal du langage et de ses délicieuses assonances, alliterations et autres synchronies. En voici quelques unes dispersées dans les rues de Monaco dont l’auteur est le poète suédois Karl Larsson : “What is wind in white ? What is wave over grey ? To give shape to what is disappearing in front of our eyes ? Poetry does not accumulate. Do you see a growing hunger, a hostility when they are not treated seriously ? The archive is an egokiller. She can’t work in front of a computer anymore.Fountain of youth vs well of eternity. Part of this work cannot be made, it has to be received.Couldn’t this be the start of a beautiful joke ?Some things are hard to do in a dream. Some objects are just objects in a poem.You must be able to interrupt a friendly conversation at all moments…[6]

Interrompre une conversation certes et en initier une autre par la même occasion ! Cette dernière semble à travers You s’inscrire dans une forme de dialogues multiples au sein desquels le pronom de la deuxième personne devient parfois pluriel. [7] S’agit-il d’une nouvelle analyse des divers modes d’énonciation ou encore une discrète référence au décalogue amoureux ? Et notamment à son épisode “Tu ne seras pas luxurieux“ ou “Brève histoire d'amour“ dans sa version longue toutes deux réalisées en 1988 par Krzysztof Kieslowski. Le spectateur observe alors un jeune adolescent considérer avec grande attention – et ceci pendant des mois – sa voisine habitant dans l’immeuble d’en face. Il imagine jour comme nuit de multiples stratagèmes afin de lui signifier son admiration et pourquoi pas créer une rencontre. Les objets chargés d’affects placés aux alentours seraient les témoins muets de cette scène, seuls et parfois même accompagnés. [8] Appelés Sang, Amarine [9], ces nouveaux personnages sont aussi précieux que factices, leurs fonctions restent soumises à imagination. Il y aura aussi d’autres caractères qui en l’absence de titres évoquent le renversement d’une image (dont la fonction relève à priori davantage de l’horizontal) pour en signifier l’attraction, le souvenir d’un coutelier ensommeillé, ou encore Tainted Love [10], un marathon de danse tant noir que blanc dans lequel les participants semblent en signifier la chute, sans oublier une collection de sweatshirts déposée au sol délivrant le message Baby It’s Cold Outside - tel un refrain à compléter par la lecture de leurs titres.[11]


Arlène Berceliot Courtin, Avril 2018





[1]
When I look at a novel, I mostly see a container of characters and situations that I don’t have access to. I simply never get lost in the story. I am aware of the writer all the time and end up thinking about other things“. Side by Side with What Already Happens : A conversation, Jason Dodge, Karl Larsson, éditions Audiatur, 2014. Notez que dans ce court extrait l’artiste américain évoque le fait de regarder un livre, le transformant de fait en objet voire en sculpture à part entière.

[2] Emilie Pitoiset, Désir, 2016.

[3] Roland Barthes, Enonciation, intersubjectivité, intertextualité et analyse psychanalytique et linguistique de la lecture, diffusé le 24.10.1967, Archives France Culture.

[4] Emilie Pitoiset, Le voyeur (1), 2014.

[5] Jason Dodge, Untilted, boîte en carton, hibou taxidermisé, améthyste, grenats et rubis placés à l’intérieur pendant le processus d’embaumement.

[6] Karl Larsson, Various Works of Poetry, 2018, poèmes inédits, campagne d’affichage dans l’espace public, Monaco.

[7] Mélanie Matranga, You, 2016, Collection Lafayette Anticipations - Fonds de dotation Famille Moulin, Paris

[8] Cela n’a pu vous échapper, vous avez bien sûr reconnu les paroles de l’Hôtel Particulier, Serge Gainsbourg, 4'8'', 1971.

[9]Ce sont les titres des œuvres de Camille Blatrix présentées à l’occasion de son exposition personnelle “On Your Knees“, Galerie Balice Hertling, Paris 26.09-14.10.2017).

[10] Emilie Pitoiset, Tainted Love #1, 2017. Cette nouvelle série fait référence aux marathons de danse organisés pendant la grande dépression aux Etats-Unis, il s’agissait de concours nationaux au cours desquels les partenaires dansaient pendant des jours, des semaines afin d'emporter une importante somme d’argent. Les règles étaient simples, le jeu court jusqu’à ce qu’un genou touche le sol (étrange coïncidence avec le titre de l’exposition de Camille Blatrix évoqué plus tôt). C’est aussi le sujet principal de They Shoot Horses, Don't They ? réalisé par Sydney Pollack en 1969 avec l’illustre Jane Fonda.

[11] Karl Larsson, Always Interesting, What Can Be Said Without Explaining, 2012, sweatshirts, dimensions variables. 

Through this title [1] whose ambiguity is a double affirmation, appears the introduction of a potential continuous awareness of the reader, his relative abandonment to the narrative, but also and mostly his singular possibility of constructing a proper realism on the narration that seems to be offered to him. Did you want to follow that hand?[2] What desire does it bring to your mind ? What happens while reading a novel? Is it always the mirror that get back to you? Which virtual script is playing tricks on you? Do you believe in a hedonistic theory of writing? According to Roland Barthes, the true dimension of intercommunication of writing would be erotic. We could not believe that pleasure is in reading, if we did not really believe that the reader is someone who also does the text.[3]The voyeur that you are - and even that you now observe through this second hand (like a vague déjà-vu appearing to several opus) – is he losing himself in the story again? Is it by knowing this owl owning amethysts, garnets and other rubies that will change your look on its taxidermy ? [4]Did you notice that transitive verb "move" could at the same time define a certain emotional state, as well as the fantasy of an absolute mobility? Isn’t this the main attraction of language and its delightful assonances, alliterations and other synchronies. And here are some examples through several pieces of writing scattered in the streets of Monaco by the poet Karl Larsson: “What is wind in white ? What is wave over grey ? To give shape to what is disappearing in front of our eyes ? Poetry does not accumulate. Do you see a growing hunger, a hostility when they are not treated seriously ? The archive is an egokiller. She can’t work in front of a computer anymore.Fountain of youth vs well of eternity. Part of this work cannot be made, it has to be received.Couldn’t this be the start of a beautiful joke ? Some things are hard to do in a dream. Some objects are just objects in a poem.You must be able to interrupt a friendly conversation at all moments…“[5]

Interrupting a conversation is initiating another one at the same time! The latter, through You, seems to be part of a form of multiple dialogues in which the second person pronoun sometimes becomes plural.[6]Is this a new analysis of various modes of enunciation or a discreet reference to the love Decalogue ? And especially in his episodes "You will not be luxurious" or "Short love story" in its long version both made in 1988 by Krzysztof Kieslowski. The viewer then discover a young teenager observing with great attention – for months – his neighbour living in the opposite building. He spends day and night imagining multiple stratagems to show her his admiration and so why not create a meeting. The objects loaded with affects placed in this environment would be les témoins muets de cette scène,seuls et parfois même accompagnés.
[7] Called Sang, Amarine [8] these new characters are as precious as factitious, their functions remain subject to imagination. There will also be other characters which, by the absence of titles, evoke the inversion of an image (whose function is a priori more horizontal) to signify the attraction, the memory of a sleepy knifemaker), or Tainted Love[9], a dance marathon as much black as white in which participants seem to represent the fall, without forgetting a collection of sweatshirts placed on the ground, delivering the message Baby It's Cold Outside – as a chorus to be completed by the reading of their titles. [10]


Arlène Berceliot Courtin, April 2018




[1]When I look at a novel, I mostly see a container of characters and situations that I don’t have access to. I simply never get lost in the story. I am aware of the writer all the time and end up thinking about other things“.  Side by Side with What Already Happens : A conversation, Jason Dodge, Karl Larsson, éditions Audiatur, 2014. Note that in this short excerpt the American artist evokes the fact of looking at a book, transforming it into an object or even a sculpture in its own right.
[2] Emilie Pitoiset, Desire, 2016.

[3] Roland Barthes, Enonciation, intersubjectivité, intertextualité et analyse psychanalytique et linguistique de la lecture, broadcasted 10.24.1967, Archives France Culture.

[4] Jason Dodge, Untilted, cardboard box, taxidermized owl, amethyst, garnets and rubies placed inside during the embalming process.

[5] Karl Larsson, Various Works of Poetry, 2018, unpublished poems, poster campaign in public space, Monaco.

[6]Mélanie Matranga, You, 2016, Collection Lafayette Anticipations - Fonds de dotation Famille Moulin, Paris

[7]These words could be translated as : “silent witnesses of this scene, alone and even sometimes accompanied“, they refer to the song “Hotel Particulier“ by Serge Gainsbourg, 4’8 ‘’, 1971.

[8]Those are the titles of Camille Blatrix's works presented on the occasion of his personal exhibition) personal exhibition "On Your Knees", Galerie Balice Hertling, Paris 09.26-10.14.2017).

[9]Emilie Pitoiset, Tainted Love #1, 2017. This new series refers to the dance marathons organised during the Great Depression in the United States, it was a national competition in which partners danced for days, weeks in order to win a large sum of money. The rules were simple, the game ran until one knee touches the ground (strange coincidence with Camille Blatrix’s exhibition title mentioned earlier). This is also the main subject of They Shoot Horses, Do not They? directed by Sydney Pollack in 1969 with renowned Jane Fonda..

[10] Karl Larsson, Always Interesting, What Can Be Said Without Explaining, 2012, Sweatshirts, variable dimensions.